torsdag 30 september 2010

Om konsten att få sina turister att känna sig välkomna

Jag kom att tänka på en lustig sak som hände idag i passkontrollen. Jag (Rickard) hade oturen att hamna hos fel passkontrollant. Han hade nog haft en dålig dag. Eller ett dåligt liv. Hur som helst så tyckte han inte om Sverige och det gjorde han klart för mig i en lång utläggning; "You call us Cowboys, you don't like our foregin policies, you say we're attacking everybody, you don't like the American way of life..." osv osv...

Jag stod och funderade på hur jag skulle bemöta anstormningen av anklagelser och började på en formulering; att George Bush var väldigt impopulär. Han var ju trots allt en idiot. Jag släppte det ganska fort när jag insåg att jag befinner mig på en flygplats uppkallad efter George Bush (George Bush Intercontinental Airport) i Goerges egen hemstad.

Lite tafatt fick jag fick ur mig: "But I like America"

Han sträckte mig passet med orden: "No, you don't. Why do you come here if you don't like it."

Det var ingen fråga, det var istället för "Welcome to America".

/Rickard

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar