torsdag 7 oktober 2010

Amarillo, TX

I morse lämnade vi Amarillo, nordvästra Texas, för att köra mot New Mexico. Nordvästra Texas är så betydelselöst att det nästan helt strukits ur Lonely Planet och Amarillo är mest känt för att den numera nedlagda Route 66 passerade genom hålan.

Amarillo luktar mest gödsel. Människorna här är feta, ofta skelögda och pratar på en dialekt som jag inte förstår. De har inte världens skarpaste uppsyn och jag har svårt att avgöra om det beror på inavel eller urbanisering (dvs de skarpaste har flyttat till Dallas). Det som skrämmer mig mest är vetskapen att varje redneck i varje truck är beväpnad med en revolver, ett hagelgevär eller en automatkarbin.

När vi handlar på Walmart, amerikanernas motsvarighet till ICA Maxi upptäcker vi att de säljer vapenammunition. I matbutiken. Vid leksakerna säljer de Soft Air-Guns, leksaksvapen som skjuter plastkulor. Utgångshastigheten är 1200 feet per sekund (400 meter/sekund) och att rekommenderade användningsområden är fågel, hare och ekorre. Jag vet att vapenlagarna i Texas mycket handlar om rätten att försvara sig men jag visste inte att bond-ungarna i nordvästra Texas även måste försvara sig mot mördar-ekorrar.

/Rickard

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar